Jaký byl rok 2021 pohledem vzdělavatelů dospělých?

13. duben 2022
Pro vzdělavatele dospělých
Autor/ka článku: EPALE
Jaký byl rok 2021 pohledem vzdělavatelů dospělých?

Pandemie koronaviru způsobila větší příklon k online prostředí, na který EPALE zareagovala nabídkou více než 50 webinářů pro lektory, trenéry či metodiky vzdělávání dospělých a také sérií rozhovorů s osobnostmi.

Několik klíčových myšlenek z rozhovorů:

  • státu rezignoval na celou oblast vzdělávání dospělých, aktuální politickou „neprůchodnost“ stále chybějícího zákona o dalším vzdělávání,
  • bariérou dalšího vzdělávání je vliv socioekonomického statusu, čas, peníze, motivace a nedostatek uvědomění potřeby vzdělání,
  • destabilizace trhu vzdělávání dospělých v důsledku pandemie, příčinou velká absence zaměstnanců, upřednostnění práce před vzděláváním,
  • vzdělávání dospělých je v našich zemích na poměrně vysoké úrovni a poptávka roste, to však na druhé straně způsobuje růst šedého a často nekvalitního trhu IT vzdělávání,
  • tipy z lektorské branže – „napojení“ na účastníky, plná přítomnost lektora v aktuální situaci, improvizace, umění o sobě zdravě pochybovat, a přitom si být sebou zdravě jistý, tolerance k myšlenkám a názorům druhých lidí, schopnost podat pomocnou ruku a zároveň účastníkům „přitopit pod kotlem“, nutnost stále se vzdělávat a rozvíjet, být schopen sebereflexe či poučit se z vlastních chyb,
  • kreativita dá naučit a 80 % lidí na této planetě má schopnost tvořit.

Celý text si přečtete na webu Elektronické platformy pro vzdělávání dospělých v Evropě

 

Zdroj: EPALE, www.epale.ec.europa.eu