Letošní ročník této vzdělávací akce určené pro pedagogy SŠ/ZŠ bude zaměřen na přírodní vědy, takže se potkáte s chemií, fyzikou nebo třeba environmentalistikou. Všechna témata budou prezentována formou workshopu s možností prohloubit si dovednosti z oblasti týmové práce. Nejen že se naučíte nové věci a načerpáte čerstvé informace, ale výsledky své práce si budete moct odnést domu nebo do své výuky.
Hlavními tématy budou:
Fyzika
„Sextant“ (Petr Ponížil)
Sextant je základním přístrojem používaným od 18. do poloviny 20. století k astronavigaci (určování zeměpisné polohy podle měření nebeských těles). V první části se seznámíme s navigačními metodami používanými ve starověku a středověku. Pak si vysvětlíme konstrukci a seřízení sextantu a osvěžíme si astronomické znalosti užitečné pro navigaci. Naučíme se sextantem měřit výšky nebeských těles nad obzorem a vyzkoušíme si několik základních metod pro určení zeměpisné šířky i délky. Na závěr pochopíme principy moderních navigačních metod, jako je radionavigace nebo GPS.
Chemie
„Mionová observatoř“ (Michal Kovář)
Klasický chemik vám řekne, že ho zajímají protony, neutrony a hlavně elektrony. Záporný elektron z rodiny leptonů má ještě další dva bratry, těžšího Miona a nejtěžšího Tauona. My se tentokrát zaměříme na těžšího bratra Miona. Výjimečně nebudeme hlavou zaboření ve zkumavkách, ale podíváme se taky trochu výš do vesmíru. Společně si vytvoříme zařízení na detekci mionů a mnoho dalšího. Na workshopu se ocitneme někde mezi fyzikou a chemií a při té příležitosti se budeme věnovat radioaktivitě a jejímu měření.
Environmentalistika
„ Zvuky kolem nás“ (Matyáš Adam)
Zvukové prostředí naší krajiny nám pomáhá lépe porozumět světu, ve kterém žijeme. Je to právě zvuk, který hraje důležitou roli v našich životech. Jak nám zvuky okolo nás mohou poodhalit stav našeho prostředí, jaká rozmanitost života se v něm nachází, a jak se v něm cítíme? Dokážeme vnímáním zvukového prostředí zvýšit propojení člověka s přírodou? Na tyto a mnohé další otázky budeme během workshopu hledat odpovědi. V rámci workshopu nahlédneme pod pokličku eko akustického i bio akustického výzkumu a společně nastartujeme reálný projekt.
Didaktika fyziky
„Green Deal, naděje nebo hrozba?“ (Zdeněk Bochníček)
Současná technická civilizace je životně závislá na dostatečných a spolehlivých dodávkách energie. Green Deal má v plánu dramaticky změnit strukturu energetických zdrojů v blízké budoucnosti. Položme si otázku: Je to reálné? A co od toho můžeme očekávat, pokud se to opravdu podaří? V rámci workshopu se zaměříme na reálný potenciál obnovitelných/bezemisních zdrojů, možnosti skladování energie s kvantitativními odhady potřebného rozsahu. Zastavíme se taky u tématu elektromobility, letecké a lodní dopravy. Hlavními argumenty pro nás budou čísla.
Přihlaste se na Letní školu a naučte se, jak zapojit do obdobných témat vaše studenty.
Více informací k uvedené akci můžete nalézt v přiložené pozvánce.
Na setkání se za celý realizační tým těší Ing. Michal Rouchal, Ph.D. (Fakulta technologická, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně)
Tato vzdělávací akce bude realizována v rámci projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0018903.