Dobrá pedagogika je zážitková, učíme se skrze prožívání

9. leden 2023
Zajímavé články a vzdělávací projekty
Autor/ka článku: Jana Galová
Dobrá pedagogika je zážitková, učíme se skrze prožívání

Rozhovor s Ondřejem Bártou, lektorem vzdělávání dospělých, ředitelem nestátní neziskové organizace, projektovým manažerem, konzultantem, terapeutem a koučem. Ondřej Bárta se věnuje vzdělávání dospělých v oblasti soft skills, týmové spolupráce, více než 15 let se věnuje zkušenostnímu učení nebo programům s využitím malby a tance. Žije v Praze, má dvě děti, zajímá ho umění a kultura, dobré jídlo a pití, veřejný život a politika, zejména ta celoevropská.

Pane Bárto, jak se vyvíjel Váš profesní příběh k lektorské činnosti pro společnost FranklinCovey?

Po úspěšném konkurzu a mém příchodu do FranklinCovey (FC) v roce 2015 následovaly kroky, abych splňoval to, co se od FranklinCovey a v Franklin Covey očekává. V té době už jsem měl se vzděláváním dospělých zkušenosti více než desetileté a hodně jsem si věřil v mnoha tématech, kterým se FranklinCovey jmenuje: soft-skills, tzv. měkké dovednosti jsem školil nejen ve školním vzdělávání, ale také ve firmách a státní správě. Bez obalu přiznávám, že mě mí současní kolegové naučili během certifikace znovu pokoře k lektorskému řemeslu.  Máme ve FranklinCovey prošlapanou cestu, jak může lektor růst a stát se excelentním konzultantem, a ta vlastně nikdy nekončí. Ptáte-li se na příběh, možná ta otázka směřuje také k mému “proč”. Vedl jsem v té době neziskové projekty vzdělávání, kombinoval to s terapeutickým úvazkem v charitě a zakázkovým lektorováním. Nepřestával jsem se rozhlížet po nějaké příležitosti, kde bych měl prostor svoji jistou rozkročenost upotřebit, ale zároveň tak, aby mne to bavilo a mělo to smysl. To je pro mě hodně důležité. No a ta příležitost se objevila. Nakonec se ukázalo, že můžu svou zkušenost skvěle uplatnit, postupně jsem se stal aktivním lídrem vzdělávací sekce, a to i v mezinárodním měřítku. Součástí příběhu, byla i moje nedůvěra nebo skepse, způsobená neznalostí práce FranklinCovey i velmi rozkolísanou úrovní v oblasti firemního vzdělávání, které jsem do té doby poznal. Pamatuji si například na své pocity, když jsem jel na první část dvoudenního semináře osobní efektivity – jako absolvent hlubinného psychodynamického výcviku jsem si připadal, že v osobním rozvoji jsem dost daleko a byl jsem trochu skeptický, i když velmi zvědavý, jak čtyřdenní seminář FranklinCovey dokáže posunout člověka v osobnostním růstu. Absolvování semináře u zkušených kolegů, což je začátek cesty každého nováčka, mě naprosto nadchl a přesvědčil, a to v mnoha ohledech (koncept, ucelenost, materiály, lektoři). Dnes už vím, co všechno za tím v FC je a mám skvělou zpětnou vazbu od stovek účastníků, tak snad na té úrovni jsem také :-). Ani předtím jsem si laťku nedával nízko, ale tady mi došlo, že jsem se dostal do mistrovského cechu. V takové dílně, respektive prostředí pak chcete udělat to nejlepší.

Byly ve Vašem životě nějaké „aha“ momenty, které byste chtěl a mohl sdílet?

To máme asi všichni, a když je vám 48, je k čemu se vracet :-), moje babička, které je 99 a často s ní mluvím, se vrací k momentům, které zažila, když jí bylo deset nebo dvacet. Pojďme na některé mé “aha”. Navážu na předchozí otázku, kde už jsem to vlastně řekl. Silné „aha“ byl právě můj začátek ve firmě FranklinCovey a kvalita, kterou jsem tam potkal. Kvalita obsahu, skvělí lidé, kvalita facilitace a celkový, velmi systematický přístup, pro mě jako pedagoga navíc obdivuhodně didakticky promyšlený z hlediska teorie a metod učení.

Kdybych šel po časové ose zpátky, tak pětiletý psychoterapeutický výcvik SUR mě kromě dýchání připravil do dalšího osobního i profesního života především v oblasti integrity. Pro práci s lidmi a jejich učení a rozvoj, pokud chceme jít trochu do hloubky, je více než užitečné znát hloubky, zátoky a mělčiny, které mám já sám. Formovaly mé postoje a názory. Tato sebezkušenost je odrazový můstek k nezaplacení.

Celý rozhovor Dobrá pedagogika je zážitková, učíme se skrze prožívání najdete na webu EPALE. Zapojte se i vy do komunity odborníků z oblasti vzdělávání dospělých z celé Evropy.

 

Zdroj: EPALE, https://epale.ec.europa.eu/cs