Nejdůležitější je vztah k lidem, který dovolí spustit proces učení. Opravdový zájem o rozvoj druhého člověka

18. duben 2023
Zajímavé články a vzdělávací projekty
Autor/ka článku: Jana Galová
Nejdůležitější je vztah k lidem, který dovolí spustit proces učení. Opravdový zájem o rozvoj druhého člověka

Rozhovor s Karlem Šteflem, majitelem vzdělávací firmy, lektorem, metodikem a instruktorem zážitkové pedagogiky.

Pane Štefle, kdo jste, jaké životní a pracovní role zastáváte?

Jsem táta 3 dcer a manžel učitelky-průvodkyně v lesní škole Sýkorka. Jsem lektor vzdělávání dospělých, majitel firmy, provozovatel Exitroomu a podnikatel. Lektor a metodik zážitkové pedagogiky, instruktor Outward Bound. Průvodce rozvojem leadershipu. Také jsem předseda výkonné rady školy a instruktor Prázdninové školy Lipnice.

Co Vás přivedlo k lektorské činnosti a vzdělávání dospělých?

Studium rekreologie na Fakultě tělesné kultury v Olomouci, kterému předcházelo vedení skautského oddílu. Bavilo mě připravovat programy, ve kterých si účastníci (nejprve školáci a pak i dospělí) přicházeli na důležité životní myšlenky a dokázali si naplánovat kroky, jak zlepšit svůj pracovní či osobní život.

Na fakultě jsem zůstal po studiu ještě čtyři roky na doktorátu, při kterém jsem začal podnikat. Vzdělávání dospělých a moje seberealizace byly důvodem, proč jsem doktorát nedodělal. Začal jsem tou dobou připravovat týmové výjezdy pro různé firmy, stavěl jsem vysoké lanové překážky, jezdil na kole, na vodě. Školil jsem pro různé organizace a u toho budoval své renomé. Poté jsem založil vlastní firmu PROakce. Je to již deset let, co PROakce ve Zlínském kraji realizuje zážitkové vzdělávání. V poslední době se nám daří naplňovat více vzdělávací témata, realizujeme mezifiremní vzdělávání, děláme semináře time managementu, školíme leadership. Osobně jsem v poslední době aktivní i v oblasti školství, a to jak ve školení pedagogů, tak ředitelů či zástupců ředitelů. Nabral jsem zkušenosti a mohu předávat nejen to, co jsem si někde přečetl, ale i to, co jsem sám zažil, o čem jsem mluvil, co znám.

Co Vás ve Vaší profesi nejvíce baví?

Rozmanitost poptávek. Každá cílová skupina je trochu jiná a potřebuje něco jiného. Dají se použít podobné programy, ale vyznění je jiné a cílové efekty také. Zároveň má člověk dobrý pocit, když účastníci přijdou k poznání, které má potenciál jim opravdu pomoci.

Věnujete se zážitkovému vzdělávání, jak probíhá výuka? Používáte nějaké alternativní, inovativní metody?

Nejvíc asi ve své práci využívám herní techniky vedoucí k sebereflexi, ze které pak vychází jakákoli rozvojová potřeba. Nejdůležitější je vztah k lidem, který dovolí spustit proces učení. Opravdový zájem o rozvoj druhého. Nehraji si na lektora, ale jsem člověkem, který tam je v tu chvíli kvůli rozvoji druhého.

Mám raději vzdělávání dospělých, protože dospělí vědí, co chtějí. Nemusíme si na nic hrát, nic předstírat, smyslem je rozvoj. Něco se naučit, něco pak v práci použít. Vždy je potřeba, aby účastníci věděli, proč na školení jdou, proč ho firma realizuje, proč je tam vedoucí posílá. Bohužel, ne vždy se to děje, a to pak školení ztrácí na potenciálu, který může účastníkům přinést.

Jaká je v ČR a ve Zlínském kraji podle Vás situace na poli vzdělávání dospělých?

V ČR existuje velké množství organizací, které se věnují vzdělávání dospělých. Část z nich, a to i ve Zlíně, se však zaměřuje na dotační a jiné grantové programy, které však celý trh zkreslují a tato školení pak často nevychází z motivace účastníků, a podle toho to potom bohužel vypadá. Proto většinou školím bez dotací a jiné podpory. Rozvoj má svou hodnotu a pokud se na ni člověk nepodílí, tak ji nevyužije.

Celý rozhovor Nejdůležitější je vztah k lidem, který dovolí spustit proces učení. Opravdový zájem o rozvoj druhého člověka najdete na webu EPALE. Zapojte se i vy do komunity odborníků z oblasti vzdělávání dospělých z celé Evropy.

 

Zdroj: EPALE, https://epale.ec.europa.eu/cs