Otázky a odpovědi s hostujícím účastníkem Fulbrightova programu TEA: Olgou Šilovou z České republiky

28. listopad 2023
Inspirace ze zahraniční spolupráce
Autor/ka článku: Jana Galová
Otázky a odpovědi s hostujícím účastníkem Fulbrightova programu TEA: Olgou Šilovou z České republiky

Pedagogická fakulta UW-Madison School of Education letos na podzim opět hostila 21 středoškolských pedagogů ze zahraničí v rámci programu Fulbright Teaching Excellence and Achievement (Fulbright TEA), který je financován Ministerstvem zahraničí USA a spravován společností IREX. Jaké byly zážitky Olgy Šilové z Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborné školy ekonomické ve Zlíně?

Do Madisonu přijeli učitelé ze 17 různých zemí východní Evropy a střední Asie. Do Madisonu přijeli 13. září a 30. října odjeli z města na třídenní konferenci do Washingtonu, D.C., a poté se vydali domů. Během pobytu v kampusu a v okolí Madisonu se hostující pedagogové zúčastnili akademického programu zaměřeného na mediální gramotnost, technologie, současné problémy ve vzdělávání a jazykovou pedagogiku.

Součástí programu byla i praxe v terénu, a to buď na střední škole Monona Grove High School, nebo na střední škole Verona Area High School. Skupina si také užila několik zábavných aktivit, například prohlídku státního kapitolu ve Wisconsinu, návštěvu farmářského trhu v Dane County, fotbalový zápas Badgers, návštěvu Chicaga a účast na akci School of Education’s Homecoming Tailgate 7. října v Union South.

Před odjezdem se několik hostujících učitelů podělilo o své postřehy s pedagogickou školou prostřednictvím otázek a odpovědí. Následující řádky jsou věnovány Olze Šilové z České republiky, která se podělila o své zážitky:

Proč jste se přihlásila do programu Fulbright Teaching Excellence and Achievement?

Každý den ve své učitelské kariéře cítím potřebu se zlepšovat. Vědět víc, být lepší učitelkou. Jako učitelka jazyků a občanské výchovy věřím, že tento program TEA byl přesně šitý na míru mým potřebám.

Jak byste celkově popsala své zkušenosti?

Moje očekávání byla vysoká, ale bylo to mnohem víc, než jsem očekávala. Věřím, že mi to v mé výuce hodně pomůže.

Je nějaký konkrétní zážitek, který vám z tohoto programu a vašeho pobytu v Madisonu utkvěl v paměti?

Kromě skvělých kurzů na UW jsme měli možnost sdílet své pedagogické postupy v rámci naší skupiny učitelů Fulbrightovy nadace. Vidět, co moji kolegové dělají, bylo nesmírně zajímavé a cenné.

Jakou věc jste se během pobytu v Madisonu naučila a doufáte, že si ji odvezete domů a budete ji moci uplatnit ve své třídě a ve své zemi?

Bylo to tolik úžasných věcí.. Jedna věc: určitě vyzkouším se svými žáky Sokratův seminář. Pokud nebude výsledek napoprvé stoprocentní, budu to zkoušet dál.

Co se od vás naučili ti, kteří působí na kampusu UW-Madison a v okolních komunitách?

Se studenty z Monona Grove High School jsme skvěle diskutovali o mé zemi. Doufám, že se dozvěděli nové věci o České republice. Alespoň teď vědí, že existuje … : – )

Co jste věděla o Wisconsinu a Spojených státech před příchodem do Madisonu? A jak se změnilo vaše vnímání tohoto státu nebo USA, pokud vůbec?

Připravovala jsem se. Ale číst o místě a vidět fotografie rozhodně není totéž jako být tady. Madison je ještě krásnější, než jsem čekala. Líbila se mi zdejší liberální atmosféra. Wisconsin má také co nabídnout. Jsem velká turistka, takže se mi moc líbil státní park Devil’s Lake.

Je ještě něco, co byste o sobě nebo o této zkušenosti chtěla prozradit?

Ano! V Madisonu se skvěle tančí latinskoamerické tance. Brala jsem to jako součást své kulturní (a sportovní) zkušenosti a každou středu jsem chodila tančit do Capitol Social. Nemůžu se dočkat, až o tom budu vyprávět svým kamarádům v tanečním klubu doma.


Poznámka: Tento příběh byl částečně financován z grantu Ministerstva zahraničí Spojených států amerických. Názory, zjištění a závěry zde uvedené jsou názory autora a nemusí nutně odrážet názory a zjištění Ministerstva zahraničí Spojených států.

 

Zdroj: Education.wisc.edu, https://education.wisc.edu/