Rozhovor, který otevírá nové horizonty: docent Kalenda o významu celoživotního učení

27. leden 2024
Aktuality
Autor/ka článku: Jana Galová
Rozhovor, který otevírá nové horizonty: docent Kalenda o významu celoživotního učení

Série tří rozhovorů pro EPALE Česká republika. Inspirativní vhledy do světa celoživotního vzdělávání se zlínským rodákem, významným expertem v oblasti sociologie a andragogiky s mezinárodní zkušeností Janem Kalendou. O zplnomocňování lidí pro vlastní vzdělávání, rozvoji obecných funkčních dovedností, silných stránek a talentů, technologickém pokroku, roli učitele, lektora, trendech, propojení formálních a neformálních vzdělávacích systémů.

Docent Jan Kalenda, významný expert v oblasti sociologie a andragogiky s bohatým akademickým a profesionálním zázemím, v rozhovoru poskytuje hluboký vhled do světa vzdělávání dospělých v České republice. Jako prorektor a lektor na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně prožil rozmanitou akademickou kariéru, zahrnující řadu vedoucích rolí od výzkumného centra až po prorektorát. Roční výzkumný pobyt na University of California, Los Angeles rozšířil jeho pohled na vzdělávací systémy a přístupy.

Klíčovou výzvou je zplnomocnění lidí pro vlastní vzdělávání, rozvoj obecných funkčních dovedností, silných stránek a talent (1. část)

Vzdělavatel je stále méně a méně tvůrcem vzdělávacích materiálů a více jejich „kurátorem“ (2. část)

Vzdělávání dospělých bude z velké části spojeno s utvářením dovedností souvisejících s využíváním umělé inteligence (3. část)

Osobní otázka na závěr. Jaký máte vztah ke Zlínu a jeho jedinečné atmosféře?

Těsný,
osudový,
rozporuplný,
místy melancholický,
místy kritický,
stále se vyvíjející.

 

Zdroj: EPALE Česká republika, https://epale.ec.europa.eu/cs/