Ivana Pilátová z MŠ Zlín, tř. Svobody 835 vycestovala na poznávací stáž do Walesu. Její postřehy najdete v článku a v přiložené prezentaci.
Čím mě program stáže zaujal
Především možností přenosu do našich podmínek. Zjistila jsem, že oproti školství ve Walesu u nás panuje “neřád”, ztížené podmínky pro pedagogickou práci. Ve Walesu fungují 1-2 asistenti pedagoga. Školství se vyznačuje systematičností, jednotným systémem práce, profesního vzdělávání, plošným proškolením celé školy včetně provozního personálu. Učitel má jednotné,připravené a zpracované materiály (pomůcky), všichni působí na děti stejným stylem. Pracovníci jsou pozitivně komunikativní, dovedou pracovat s emocemi, nastavovat sociální pravidla.
Čím program může obohatit mou práci/práci naší mateřské školy
- konkrétními kroky
- práce s pravidly
- vše je použitelné v mat. škole – opět jen s podmínkami
- základní pravidla slušného chování
- systematičnost
- práce s emocemi
- možnost použití loutky
- práce s rodiči
- je potřeba abychom pracovali jednotně
Jaké užitečné prvky aktivita/program obsahoval
- pozitivní přístup k dětem
- ukázka dětem jak pracovat s agresí (králík)
- tichá židle
- maňásek – zástupný předmět
- možnost dotyku
- práce s emocemi
- praktické procvičování
- jak pracovat – grafické znázornění pokroku dítěte v určitém časovém horizontu
Čím je program nebo aktivita blízký?
- je globální
- nabízí řešení konkrétních situací jak ve Walesu, tak v ČR
- nabízí konkrétní řešení, konkrétních situací
- systém a řád, limity, hranice, pocit bezpečí – anuluje agresi
Jak probíhala naše stáž v MŠ
- viděli jsme práci s Calebem a Mai
- dále jsme viděli pravidla ve všech třídách stejná
- rozvoj mozku – zelená barva
- velmi malý prostor pro děti
- centra
- osm inteligenci podle Gardnera
- styly učení
- přemíra informací po stěnách
- příliš mnoho podnětů přináší neklid
- děti po obědě nespí, vzdělávají se
- asistenti ve třídě, individuální práce s dětmi mimo kolektiv, dobrovolníci i rodiče
- spolupráce s rodiči – proškolení rodičů- i otců – začátek v hospodě
- porady každý týden
- učitelé ve škole od 8.30–17 hodin
- děti ve školce 6 hodin (u nás až 11 hodin)
- předávání zkušeností, práce na systému
- tvoření dvojic pro komunikaci ve všech třídách
- oběd z domu, sociálně slabé rodiny dotace ze školy na základě stravenek
- pobyt venku půl hodiny
- provoz od 8.30–17.00 hodin
- pitný režim chyběl
- vybavení školy
- hmatové krabice
- rozdíl ve vybavení pomůckami – didaktickými
- děti se učí dva jazyky souběžně
- NÁRODNÍ HRDOST WALES – nám chybí národní hrdost.
Jsem velmi vděčná za možnost obohacení mých profesních dovedností touto stáží. Měli bychom se více inspirovat v zahraničí, dozvíme se i to, že svou práci děláme také dobře.