Vzdělávací systém ve Walesu

10. září 2015
Inspirace ze zahraniční spolupráce
Autor článku: Ivana Pilátová
Vzdělávací systém ve Walesu

Ivana Pilátová z MŠ Zlín, tř. Svobody 835 vycestovala na poznávací stáž do Walesu. Její postřehy najdete v článku a v přiložené prezentaci.

Čím mě program stáže​ zaujal

Především možností přenosu do našich podmínek. Zjistila jsem, že oproti školství ve Walesu u nás panuje “neřád”, ztížené podmínky pro pedagogickou práci. Ve Walesu fungují 1-2 asistenti pedagoga. Školství se vyznačuje systematičností, jednotným systémem práce, profesního vzdělávání, plošným proškolením celé školy včetně provozního personálu. Učitel má jednotné,připravené a zpracované materiály (pomůcky), všichni působí na děti stejným stylem. Pracovníci jsou pozitivně komunikativní, dovedou pracovat s emocemi, nastavovat sociální pravidla. 

Čím program může obohatit mou práci/práci naši mateřské školy

  • Konkrétními kroky,
  • práce s pravidly,
  • vše je použitelné v mat. škole – opět jen s podmínkami,
  • základní pravidla slušného chování,
  • systematičnost,
  • práce s emocemi,
  • možnost použití loutky,
  • práce s rodiči,
  • je potřeba abychom pracovali jednotně.

Jaké užitečné prvky aktivita/program obsahoval

  • Pozitivní přístup k dětem,
  • ukázka dětem jak pracovat s agresí (králík),
  • tichá židle, 
  • maňásek – zástupný předmět,
  • možnost dotyku,
  • práce s emocemi,
  • praktické procvičování,
  • jak pracovat – grafické znázornění  pokroku dítěte v určitém časovém horizontu.

Čím je program nebo aktivita blízký?

  • Je globální,
  • nabízí řešení konkrétních situací jak ve Walesu, tak v ČR,
  • nabízí konkrétní řešení, konkrétních situací,
  • systém a řád,limity, hranice, pocit bezpečí – anuluje agresi.

Jak probíhala naše stáž v MŠ​

  • Viděli jsme práci s Calebem a Mai,
  • dále jsme viděli pravidla ve všech třídách stejná,
  • rozvoj mozku – zelená barva,
  • velmi malý prostor pro děti,
  • centra,
  • osm inteligenci podle Gardnera,
  • styly učení,
  • přemíra informací po stěnách,
  • příliš mnoho podnětů přináší neklid,
  • děti po obědě nespí, vzdělávají se,
  • asistenti ve třídě, individuální práce s dětmi mimo kolektiv, dobrovolníci i rodiče,
  • spolupráce s rodiči – proškolení rodičů- i otců – začátek v hospodě,
  • porady každý týden,
  • učitelé ve škole od 8.30–17 hodin,
  • děti ve školce 6 hodin (u nás až 11 hodin),
  • předávání zkušeností, práce na systému,
  • tvoření dvojic pro komunikaci ve všech třídách,
  • oběd z domu, sociálně slabé rodiny dotace ze školy na základě stravenek,
  • pobyt venku půl hodiny,
  • provoz od 8.30–17.00 hodin,
  • pitný režim chyběl,
  • vybavení školy,
  • hmatové krabice,
  • rozdíl ve vybavení pomůckami – didaktickými,
  • děti se učí dva jazyky souběžně,
  • NÁRODNÍ HRDOST WALES  – nám chybí národní hrdost. 

Jsem velmi vděčná za možnost obohacení mých profesních dovedností touto stáží. Měli bychom se více inspirovat v zahraničí, dozvíme se i to, že svou práci děláme také dobře.