Vzdělávací systém ve Walesu

10. září 2021
Inspirace ze zahraniční spolupráce
Autor/ka článku: Ivana Pilátová
Vzdělávací systém ve Walesu

Ivana Pilátová z MŠ Zlín, tř. Svobody 835 vycestovala na poznávací stáž do Walesu. Její postřehy najdete v článku a v přiložené prezentaci.

Čím mě program stáže​ zaujal

Především možností přenosu do našich podmínek. Zjistila jsem, že oproti školství ve Walesu u nás panuje “neřád”, ztížené podmínky pro pedagogickou práci. Ve Walesu fungují 1-2 asistenti pedagoga. Školství se vyznačuje systematičností, jednotným systémem práce, profesního vzdělávání, plošným proškolením celé školy včetně provozního personálu. Učitel má jednotné,připravené a zpracované materiály (pomůcky), všichni působí na děti stejným stylem. Pracovníci jsou pozitivně komunikativní, dovedou pracovat s emocemi, nastavovat sociální pravidla. 

Čím program může obohatit mou práci/práci naší mateřské školy

  • konkrétními kroky
  • práce s pravidly
  • vše je použitelné v mat. škole – opět jen s podmínkami
  • základní pravidla slušného chování
  • systematičnost
  • práce s emocemi
  • možnost použití loutky
  • práce s rodiči
  • je potřeba abychom pracovali jednotně

Jaké užitečné prvky aktivita/program obsahoval

  • pozitivní přístup k dětem
  • ukázka dětem jak pracovat s agresí (králík)
  • tichá židle
  • maňásek – zástupný předmět
  • možnost dotyku
  • práce s emocemi
  • praktické procvičování
  • jak pracovat – grafické znázornění  pokroku dítěte v určitém časovém horizontu

Čím je program nebo aktivita blízký?

  • je globální
  • nabízí řešení konkrétních situací jak ve Walesu, tak v ČR
  • nabízí konkrétní řešení, konkrétních situací
  • systém a řád, limity, hranice, pocit bezpečí – anuluje agresi

Jak probíhala naše stáž v MŠ​

  • viděli jsme práci s Calebem a Mai
  • dále jsme viděli pravidla ve všech třídách stejná
  • rozvoj mozku – zelená barva
  • velmi malý prostor pro děti
  • centra
  • osm inteligenci podle Gardnera
  • styly učení
  • přemíra informací po stěnách
  • příliš mnoho podnětů přináší neklid
  • děti po obědě nespí, vzdělávají se
  • asistenti ve třídě, individuální práce s dětmi mimo kolektiv, dobrovolníci i rodiče
  • spolupráce s rodiči – proškolení rodičů- i otců – začátek v hospodě
  • porady každý týden
  • učitelé ve škole od 8.30–17 hodin
  • děti ve školce 6 hodin (u nás až 11 hodin)
  • předávání zkušeností, práce na systému
  • tvoření dvojic pro komunikaci ve všech třídách
  • oběd z domu, sociálně slabé rodiny dotace ze školy na základě stravenek
  • pobyt venku půl hodiny
  • provoz od 8.30–17.00 hodin
  • pitný režim chyběl
  • vybavení školy
  • hmatové krabice
  • rozdíl ve vybavení pomůckami – didaktickými
  • děti se učí dva jazyky souběžně
  • NÁRODNÍ HRDOST WALES  – nám chybí národní hrdost. 

Jsem velmi vděčná za možnost obohacení mých profesních dovedností touto stáží. Měli bychom se více inspirovat v zahraničí, dozvíme se i to, že svou práci děláme také dobře.